úterý 13. října 2015

Co vlastně jím?

Dlouho jsem nad tímto příspěvkem přemýšlela. Já se vlastně nestravuju nějak zvláštně. Ale přesto je to asi jiné než u většiny lidí kolem  mě. Ale já to napsat slíbila a sliby se mají plit.
Rovnou upozorňuji na fakt, že toto vše dokážu dodržet jen doma, jinde mi to prostě nejde a ani to není moc proveditelné. Taky nemám zatím takovou disciplínu. Ale makám na tom. Ono prostě shánět kváskový žitný chleba uprostřed Lipna nebo odmítnout maminčinu rajskou (s cukrem a bílou moukou) pro mě prostě není možné :-)

Takže, prosím vstupte do mého světa stravování.

Nejdříve trochu obecně.
Celkově si dávám pozor na sacharidy. Že nejím bílý cukr je samozřejmé, nejím ale ani ten třtinový a od určité doby jsem naprosto vynechala i med a různé sirupy. Ty dávám dětem, milují je, například agávový a datlový. Já si obvykle vystačím se sladkou chutí potravin a kde náhodou ne, tam si vypomůžu například namočenými mixovanými rozinkami, přidáním kustovnice nebo například ovesné kaši hodně pomůže uvařit ji v ovesném či rýžovém mléce. Sojovému se spíše vyhýbám, neměly by ho děti a tak ho ani nekupuju. A když už by mi to sladké jooo chybělo, tak mám v šuplíku tekutou stévii z DM a použiji tu.
Naprosto se vyhýbám bílé mouce. Nejen té pšeničné, ale i té rýžové a kukuřičné (a že jich je všude dost). Kupuji celozrnnou mouku, hlavně špaldovou, taky žitnou (hodí se i na umytí vlasů a jak dobře...), k tomu pohankovou. Víc jich není třeba. Rýži celozrnnou basmati, těstoviny celozrnné. Hodně podobné těm pšeničným jsou pohankové, tedy rodina je přijala nejlépe, mně chutná většina, kromě ječných, ty fakt ne.
Ovocem šetřím (u sebe), stačí dva kousky denně, více je už příliš mnoho sacharidů pro mé redukční stravování. Úplně vynechávám banány.
Naopak zeleniny si dopřávám neomezeně (neplatí pro brambory, kukuřici a hrášek, zase ty sacharidy).
Mléko se snažím trochu omezovat, nahrazuji ho sojovou smetanou, rýžovou smetanou, někde nahradím vyvařenou vodou z ovesných vloček.
A jak dosáhnout vaření bez cukru a mouky? Třeba u omáček? Uvařit a rozmixovat zeleninu je to největší kouzlo, které existuje. Je to krásně sladké, krásně husté a stačí například přidat jen kopr a koprovka je na světě. (Třeba dnes takto udělám houbovou omáčku.)

Den začínám sklenicí vody a jablkem. Na těch jsem docela závislá. Jím čtyřikrát denně - snídaně, oběd, svačina a večerě. To vychází tak akotár na jídlo každé 3.5 až 4 hodiny.
Snídám kaše ve všech podobách (ovesné, žitné, ječné, pohankové). Ráno ty sacharidy tolik nevadí, z něčeho fungovat musím. Vločky rozvařím v mléce (tomu se nevyhýbám úplně, kupujeme přímo v našem kravíně čerstvé). To jím posypané dle chuti kokosem, mandlema, vlaškými ořechy, kustovnicí. Občas přidám karob.
Hodně moc jsem si taky oblíbila tuto raw kaši , tu milují i naše děti.
No a když je čerstvé a dobré ovoce, hlavně v létě, nakrájím si ho do misky, zasypu třeba slunečnicovými semínky, hrstí ovesných vloček a přidám bílý jogurt (udělaný doma z toho čerstvého mléka) takto.
Teď jak se ochladilo mi chutnají i teplé polévky, stačí talíř a jsem plná na dlouhou dobu a taky krásně prohřátá hned po ránu.

K obědu si dopřeju obvykle to, co celá rodina, jen oni mají jídlo + zeleninu, já zeleninu + jídlo. Prakticky to znamená, že mám talíř zeleniny a k tomu zbytek. Sacharidů, tedy rýže, brambor, těstovin (celozrnných samozřejmě) si dám max. dvě lžíce, víc ne.

Ke svačině si dám dle ročního období buď sýr a zeleninu, cottage a zeleninu, jogurt a zeleninu nebo nějakou pomazánku a zeleninové plátky. Znamená to mrkev na delší hranoly a k tomu mističku pomazánky (špaldová, tvarohová, čočková atd.). O víkendu si na tuhle svačinku dopřeju něco sladšího (špaldové muffiny, žitné brownies atd.)

No a večeře je už zcela bez jakýchkoliv sacharidů, obvykle listová zelenina, na ní nějaká tvrdší, která zasytí, třeba kedluben a k tomu nějaký sýr a šunka.

Pečivo téměř nejím, když ano, tak ke snídani a jen žitný kváskový chleba (celožitný). Občas ke svačině nebo salátu (dle situace a hladu) přidám celožitný knäckenbrot.

Toť vše :-) K tomu piju čaje, vodu a stravu doplňuji chlorelou, kterou jsem vyhodnotila jako přínosnou (naopak jsem upustila od ječmene, který je sice plný spousty dobrých věcí, ale užívala bych spíš nárazově pro období, kdy je to potřeba, ne trvale). K tomu jím 30g kustovnice denně, je plná vitamínů, prospěšná na hodně věcí a pomáhá hubnutí. A je dobrá a sladká k tomu.

Hroznou radost mi udělalo, když jsem si nedávno přečetla knihu mé oblíbenkyně Jillian Michaels a zjistila  u toho, že dodržuju skoro všechno (a došla jsem k tomu sama).
No a aby to nahlédnutí do mých návyků bylo kompletní...Každé ráno si dávám pozdrav slunci, opakování dle chuti a času, obvykle alespoň pětkrát. Asi třikrát za týden jdu ven s nordic walking hůlkami a jednou až dvakrát si dám intervalový trénink doma na běžeckém páse.

No a 9,5kg dole, v pase minus 10cm a doufám, že to není konec :-)

Jednu neřest ale mám. Kávu. Bez té nežiju, nefunguju a dávám si ji hned po sklenici vody s jablkem a pak ještě jednou až dvakrát v průběhu dne. No ale nějaká neřest mi zůstat musí, ne :-) (A miluju pivo, ale o tom už raději pomlčím, to do dietního režimu nepatří vůbec.)

5 komentářů:

  1. Neuvěřitelný - nedokážu si představit vidět doma a navíc vařit v úvozovkách běžné jídlo a zároveň si nevzít. Klobouk dolů.
    Jdu zjisti co je kustovnice.
    Jestli chceš zkusit čerstvou stevii, tak se někdy ozvi - roste mi na dvoře (teda než ji zas před zimou schovám.)
    Chlorela jako přínosná? Co přinesla? Menší nemocnost? nebo účinek hledat jinde?

    K raw kaši - našla jsem něco podobného ve snídaních od Florentyny... akorát nic nemixovala, místo rostlíného mléka byl jogurt a normální a dochucení různé.... Ale na každý pád dík za tip ukládám a co nejdřív zkouším,jinak zas zapomenu.
    A děkuji.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Není zač, spíš se omlouvám, že mi to tak dlouho trvalo. A stévii ochutnám čerstvou moc ráda! Výborná je prý do zubní pasty, zkoušela jsi?

      Vymazat
  2. Nezkoušela - po pravdě jsem ráda že jsem ráda..... hádám si dokážeš představit....

    OdpovědětVymazat
  3. Šárko, obdivuju tvoji disciplínu. Sami doma vaříme převážně "jinak", takže vím, co to všechno obnáší, když se člověk vyhýbá tolika potravinám. Někdy jsem do vaření zapálená, jindy mě zase přepadne šílená lenora a nechce se mi nic, to pak jde i ta gastronomie jaksi stranou a dělám hodně ústupků. Mě tedy nevede k jinému stravování potřeba redukce váhy, ale zdraví nás a našich dětí. Mám radost, když vidíme výsledky - např. letošní léto jsme zvládli bez jediného antihistaminika, kterými jsme se dříve s mužem cpali kvůli alergiím.
    Tak ti držím palce v dalším hubnutí, našlápnuto máš teda naprosto ukázkově.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zuzi, já to mám asi jako ty. Občas jsem zapálená pro různé recepty a vaření a občas mám takovou lenoru, že jde vše stranou a udělám i ústupky. Ale teď se fakt snažím. K jinému stravování mě rozhodně nevedla redukce váhy. Přestala jsem jíst mouku a cukr proto, že jsem přesvědčená o jejich škodlivosti. Jako vedlejší efekt jsem zjistila, že jsem zhubla bez jakékoliv další snahy a tak jsem se rozhodla to ještě podpořit a přidat k tomu cvičení a dotáhnout jídelníček k dokonalosti i po této stránce. Tak uvidíme dál.

      Vymazat

Děkuji za každý komentář, dělají mi radost a povzbuzují k dalším příspěvkům.